Εσωτερικός Κανονισμός
1Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΕΒΕΖΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-2025
ΠΡΟΣ τους γονείς και κηδεμόνες του Σχολείου
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
- ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η σχολική μας κοινότητα, όπως και όλες οι σχολικές μονάδες της ελληνικής επικράτειας, αποτελεί μια μικρογραφία της ευρύτερης κοινωνίας μας. Το σχολείο οφείλει να προετοιμάσει τον μαθητικό πληθυσμό του για την όσο το δυνατόν ομαλότερη ένταξή του σε αυτήν, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, είναι απαραίτητο να ακολουθήσουμε ένα σύνολο κανόνων, που θα μας βοηθήσουν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Έτσι θα εξασφαλίσουμε την ομαλή συνεργασία όλων μας (διεύθυνσης – εκπαιδευτικών – γονέων – μαθητών/τριών) μέσα σε παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό κλίμα.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου έχουν την ευθύνη και την υποχρέωση να προβαίνουν σε τακτικό και ενδελεχή έλεγχο του σχολικού μας κτιρίου προκειμένου αυτό να συμμορφώνεται με τις προβλέψεις των διατάξεων καταλληλότητας με την έκδοση αντίστοιχων πιστοποιητικών (στατική – στάθμισης σεισμικού κινδύνου, πυρόσβεσης, ηλεκτρικών εγκαταστάσεων κ.λπ.).
- ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Το σχολείο μας λειτουργεί με το παρακάτω ωράριο:
ΩΡΕΣ | ΔΙΑΡΚΕΙΑ | ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ |
ΠΡΩΙΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ | ||
08:00 – 08:15 | 15’ | Υποδοχή μαθητών |
08:15 – 09:40 | 85’ | 1η διδακτική περίοδος |
09:40 – 10:00 | 20’ | ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ |
10:00 – 11:30 | 90’ | 2η διδακτική περίοδος |
11:30 – 11:45 | 15’ | ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ |
11:45 – 12:25 | 40’ | 5Η διδακτική ώρα |
12:25 – 12:35 | 10’ | ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ |
12:35 – 13:15 | 40’ | 6η διδακτική ώρα
(Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος) |
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ | ||
13:15 – 13:20 | 5’ | ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ-Αποχώρηση μαθητών/τριών του υποχρεωτικού προγράμματος
|
13:20 – 14:00 | 40’ | 1η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος
Σίτιση |
14:00 – 14:15 | 15΄ | ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ |
14:15- 15:00 |
45΄ | 2η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος
Μελέτη- Προετοιμασία |
15:00 -15:15 | 15΄ | ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ |
15:15- 16:00 | 45΄ | 3η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος
Επιλογή διδακτικού αντικειμένου |
Αγαπητοί γονείς,
το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν, δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται, αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες. Οι κανόνες έχουν σκοπό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις, ώστε να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικότερα η εκπαιδευτική διαδικασία και το σχολείο να λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής. Στόχος όλων των μετεχόντων στην σχολική κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών, αλλά κι η υιοθέτηση σημαντικών αξιών, όπως η αλληλεγγύη και η συνεργασία , η ενσυναίσθηση, η αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», ο αμοιβαίος σεβασμός, ο σεβασμός σε κανόνες, η αγωγή υγείας η περιβαλλοντική συνείδηση, κ.λπ. Στο κείμενο που ακολουθεί αναφέρονται μερικοί από αυτούς τους κανόνες.
Η φοίτηση των μαθητών
Το Σχολείο είναι ο φυσικός χώρος που εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής και μάθησης. Γι’ αυτό πρέπει:
- Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, είναι υποχρεωτική
- Η συμμετοχή των μαθητών να είναι τακτική, ενεργή και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο δυσχεραίνει την πρόοδό τους.
- Οι μαθητές πρέπει να τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος. Ιδίως να τηρούν την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, εκδρομές κ.ά.).
- Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.).
- Σε περίπτωση απουσίας για ασθένεια ή για κάποιο σοβαρό λόγο, κατά την επάνοδο του μαθητή στο Σχολείο, χρειάζεται ιατρική βεβαίωση ή Υπεύθυνη Δήλωση που δηλώνεται από τους γονείς στο σχολείο.
- Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως -την ίδια ημέρα- τον δάσκαλο της τάξης και τη διεύθυνση του σχολείου.
- Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και τις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των Α’ και Δ΄ Τάξεων.
- Σε περίπτωση αλλαγής κατοικίας ή αριθμού τηλεφώνου οι γονείς οφείλουν να ενημερώνουν αμέσως το σχολείο.
Άφιξη στο σχολείο
- Η άφιξη των μαθητών που παρακολουθούν την πρωινή ζώνη γίνεται από τις 00ως 7.15 από την είσοδο επί της οδού 21ης Οκτωβρίου.
- Η άφιξη των υπόλοιπων μαθητών το πρωί γίνεται από τις 00 ως 8.15. Όλοι οι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο από την είσοδο επί της οδού 21ης Οκτωβρίου.
- Οι μαθητές, όταν προσέρχονται στο Σχολείο, αφήνουν τις τσάντες στην τάξη τους και βγαίνουν στον προαύλιο χώρο μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι για προσευχή. Τις ημέρες που επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες οι μαθητές θα αφήνουν τις τσάντες στις τάξεις τους και παραμένουν στους διαδρόμους υπό την επίβλεψη των εφημερευόντων.
- Στη συνέχεια η είσοδος του σχολείου κλείνει στις 8.15 για λόγους ασφάλειας. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής καθυστερήσει δικαιολογημένα, έρχεται στο σχολείο συνοδευόμενος από τον κηδεμόνα του από την είσοδο της Π. Τσαλδάρη 64. Δεν πρέπει να διακόπτεται το μάθημα εξαιτίας αυτών που καθυστερούν ούτε να ενθαρρύνεται η άποψη ότι μπορεί να καθυστερεί ο μαθητής χωρίς κάποιες συνέπειες και ευθύνες.
- Η έγκαιρη προσέλευση συντελεί στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και αποτελεί μοναδική ευκαιρία επαφής και ψυχολογικής προετοιμασίας για το εκπαιδευτικό έργο που θα ακολουθήσει.
- Οι ενήλικες που συνοδεύουν τα παιδιά τους το πρωί, αφού παραδίδουν τους μαθητές στους δασκάλους εφημερίας στην είσοδο του σχολείου επί της οδού 21ης Οκτωβρίου, αποχωρούν αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων. Όταν ο καιρός είναι βροχερός και κατ΄ εξαίρεση μπορούν να παραδίδουν και να παραλαμβάνουν τους μαθητές στον στεγασμένο χώρο.
Επισήμανση: Μετά την ολοκλήρωση της προσευχής η κεντρική είσοδος θα παραμένει κλειστή και δεν θα επιτρέπεται η είσοδος στο χώρο του σχολείου (2368/Γ2/9-1-2007 Εγκύκλιος του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.).
Προσευχή
Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να παραβρίσκονται μαζί με τους συμμαθητές της τάξης τους όσο αυτή διαρκεί, να σέβονται την ιερότητα της στιγμής και να ακούν τις εκάστοτε ενημερώσεις που γίνονται.
Διαλείμματα
- Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι μαθητές παραμένουν στις τάξεις τους υπό την επίβλεψη των δασκάλων που δίδασκαν στην τάξη την ώρα προ του διαλείμματος. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του.
- Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων. . Οι μαθητές παίζουν χωρίς τσακωμούς και για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν, απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.
- Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται στην αίθουσα ανά τμήμα, με τάξη, συνοδευόμενοι από τους δασκάλους που διδάσκουν σε αυτά μετά το διάλειμμα χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται.
Αποχώρηση από το σχολείο
- Η αναχώρηση των μαθητών από το σχολείο γίνεται ως εξής:
– Στο τέλος του 6-ωρου στις 13.15 από την έξοδο επί της οδού 21ης Οκτωβρίου.
– Για τους μαθητές που είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο Πρόγραμμα στις 3.00 ή στις 4.00 ανάλογα με την αρχική δήλωση των γονέων – κηδεμόνων τους από την έξοδο επί της οδού Π. Τσαλδάρη
- Οι μαθητές δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά αφού ενημερωθεί γι’ αυτό ο δάσκαλος της τάξης ή η διευθύντρια, υπογράφοντας στην κατάσταση συμβάντων ο συνοδός του μαθητή.
- Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.
- Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.
- Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αναχώρησή τους, περιμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου. Οφείλουν δε να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους.Μετά τις 13.15 η ευθύνη για την ασφάλεια των μαθητών ανήκει αποκλειστικά και μόνο στους γονείς / κηδεμόνες. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών.
Επισκέψεις – γιορτές-εκδηλώσεις
Σημαντικό μέρος της σχολικής ζωής αποτελούν οι εκπαιδευτικές και αθλητικές επισκέψεις, οι γιορτές και οι εκδηλώσεις που συντελούν στην πραγματοποίηση του σχολικού έργου. Η παρουσία και η συμμετοχή των παιδιών σε αυτές είναι υποχρεωτική, γι’ αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Η συμπεριφορά τους και οι υποχρεώσεις τους είναι ανάλογες, όπως και στο σχολικό πρόγραμμα. Σε περίπτωση επίσκεψης τηρείται το σχολικό ωράριο, ενώ σε περίπτωση γιορτής το ωράριο διαμορφώνεται. Για παράδειγμα στις Εθνικές γιορτές ορίζουμε τη διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το Ολοήμερο.
Γονείς – κηδεμόνες
- Οι κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από τους δασκάλους της τάξης (δάσκαλοι και εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων). Εκείνοι ορίζουν ημερομηνία κι ώρα τακτικής συνάντησης κι επικοινωνίας.
- Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές ή αποστέλλονται με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο κι ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
- Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στον δάσκαλο της τάξης και στη διευθύντρια κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
- Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί εκτός της οικογένειάς του στον χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει ενημερώστε τον δάσκαλο της τάξης ή τη διευθύντρια, οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα.
- Κανένας ανήλικος ή ενήλικος, στα διαλείμματα, δεν καλεί μαθητές στα κάγκελα.
- Παρακαλούμε βεβαιωθείτε ότι οι δάσκαλοι έχουν τα σωστάτηλέφωνά σας.
- Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του πρέπει να ενημερωθεί άμεσα το σχολείο.
- Σε περίπτωση σεισμού χώρος συνάντησης ορίζεται ο χώρος στην αυλή του σχολείου.
Χορήγηση Φαρμάκων
Σύμφωνα με την με αριθ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/16-10-2002 (ΦΕΚ 1340Β) Υπουργική Απόφαση, αρ. 36, οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να έχουν τις απαραίτητες ιατρικές ή φαρμακευτικές γνώσεις, ώστε να συνεισφέρουν με εξειδικευμένες πράξεις (χορήγηση φαρμάκου από το στόμα, ή σε ενέσιμη μορφή).
Σε περιπτώσεις που απαιτείται φαρμακευτική αγωγή, οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, οφείλουν να αιτούνται την άδεια του Διευθυντή της σχολικής μονάδας προκειμένου να εισέρχονται οι ίδιοι ή άλλο πρόσωπο, το οποίο θα υποδείξουν σχετικά, στον χώρο του σχολείου, ώστε να τη χορηγήσουν.
Σε έκτακτα σοβαρά ιατρικά περιστατικά μαθητών, οι Δ/ντές οφείλουν μόνο να καλούν το ΕΚΑΒ (166) για διακομιδή του μαθητή, ενώ ταυτόχρονα ενημερώνουν τους γονείς του.
Κώδικας Συμπεριφοράς
Ένα θετικό σχολικό κλίμα και ένα ασφαλές περιβάλλον εκμάθησης & διδασκαλίας είναι απαραίτητα, εάν επιθυμούμε οι μαθητές/τριες να επιτύχουν στο σχολείο.
Στο σχολείο όλοι οι μαθητές/τριες, οι γονείς, το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό του σχολείου πρέπει να τυγχάνουν θερμής υποδοχής και σεβασμού και να αισθάνονται ασφάλεια στη σχολική τους κοινότητα. Αυτό το δικαίωμα συνεπάγεται ταυτόχρονα και την υποχρέωση που έχει ο καθένας να συμβάλλει στη δημιουργία θετικού κλίματος.
Το σχολείο δείχνει μηδενική ανοχή σε φαινόμενα οποιουδήποτε είδους παρενόχλησης ή σχολικού εκφοβισμού.
Ο σχολικός εκφοβισμός και η παρενόχληση στο περιβάλλον του σχολείου έχουν σοβαρή και σημαντική επίπτωση στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία.
Ο κώδικας συμπεριφοράς απευθύνεται όχι μόνο στους/στις μαθητές/τριες, αλλά και σε όλους όσους σχετίζονται με το σχολείο, συμπεριλαμβανομένων των γονέων & κηδεμόνων, καθώς και του διδακτικού & διοικητικού προσωπικού. Ο κώδικας αυτός εφαρμόζεται στις εγκαταστάσεις του σχολείου, στις σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες.
Τα μέλη της σχολικής κοινότητας πρέπει να:
- Συμπεριφέρονται με αξιοπρέπεια & σεβασμό σε όλες τις περιστάσεις.
- Σέβονται τα δικαιώματα των άλλων.
- Σέβονται τις διαφορετικότητες των ανθρώπων και να μεταχειρίζονται τους άλλους δίκαια, ανεξάρτητα από φυλή, καταγωγή, χρώμα, θρησκεία, φύλο, ηλικία ή αναπηρία.
- Σέβονται την ανάγκη των μαθητών & των εκπαιδευτικών να εργάζονται σε ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει τη μάθηση και τη διδασκαλία.
- Αναζητούν βοήθεια από το προσωπικό του σχολείου, εάν κριθεί απαραίτητο, για την επίλυση οποιασδήποτε διαμάχης με ειρηνικό τρόπο.
Διαδικασία αντιμετώπισης θεμάτων συμπεριφοράς
Μέσα στη σχολική κοινότητα κάθε φορά που δημιουργείται ένα θέμα ο πρώτος που πρέπει να ενημερωθεί από τους γονείς είναι ο/η δάσκαλος/α της τάξης. Αυτός/ή επειδή βρίσκεται πιο κοντά στο παιδί, γνωρίζοντας καλύτερα το θέμα μπορεί να δώσει ορθή παιδαγωγική λύση. Αν παρόλα ταύτα το θέμα εξακολουθεί να υφίσταται τότε και μόνο τότε ζητείται η συνδρομή της διευθύντριας ή της σχολικής συμβούλου.
Σύμφωνα με τους ισχύοντες διοικητικούς κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας των σχολείων (νομοθετικές – κανονιστικές διατάξεις), τις παιδαγωγικές αρχές και την εμπειρία των εκπαιδευτικών, για την καθημερινή λειτουργία ισχύουν οι παρακάτω κανόνες:
– Για οποιοδήποτε θέμα, παιδαγωγικό, διδακτικό ή διοικητικό, απευθυνόμαστε στον εκπαιδευτικό της τάξης ή της ειδικότητας. Σε περίπτωση μη διευθέτησης του θέματος, απευθυνόμαστε στη διευθύντρια του σχολείου και στη συνέχεια, όταν κρίνεται σκόπιμο, στους αντίστοιχους Συμβούλους ή τον Δ/ντή Εκπ/σης για παιδαγωγικά ή διοικητικά θέματα.
Όταν, ένας μαθητής κάνει κάποιο παράπτωμα η διοίκηση του σχολείου και το εκπαιδευτικό προσωπικό ακολουθούν μια σταδιακή διαδικασία. Η παρέμβαση θα είναι ανάλογη με τη σοβαρότητα του παραπτώματος του μαθητή/τριας, ενώ λαμβάνεται υπ’ όψη η ηλικία, το ιστορικό και άλλοι παράγοντες σχετικοί με τον μαθητή/τρια.
Γενικά
- Το ντύσιμο των μαθητών πρέπει να είναι ανάλογο με την εποχή και τις καιρικές συνθήκες.
- Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.
- Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας. Τυχόν υλικές ζημιές θα βαρύνουν οικονομικά τους γονείς των μαθητών που τις προκαλούν.
- Χρήση κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών συσκευών Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν εντός των σχολικών χώρων – κτιρίων και υπαίθριων χώρων κινητό τηλέφωνο ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου, για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση. Στην παραπάνωαπαγόρευση δεν εμπίπτει η χρήση ιατρικών εφαρμογών μέσω κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών, αποκλειστικά και μόνο κατόπιν σχετικής ιατρικής γνωμάτευσης. Ο μαθητής/τρια μπορεί να έχει το κινητό τηλέφωνο εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του προκειμένου να το χρησιμοποιήσει μετά το πέρας των μαθημάτων. Στην περίπτωση που διαπιστωθεί η ύπαρξη εκτός τσάντας τέτοιου είδους συσκευών, η συσκευή παραδίδεται στη διεύθυνση του σχολείου, επιστρέφεται μετά το πέρας των μαθημάτων και ενημερώνονται σχετικά οι γονείς/κηδεμόνες. Επισημαίνεται ότι δεν επιτρέπεται η χρήση ή η λειτουργία καμερών ασφαλείας στους σχολικούς χώρους κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου σύμφωνα με την παρ. 8 του ν. 4610/2019 (Α’ 70) και με την με αρ. πρωτ. Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018 εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ. 10. Διόρθωση προσωπικών στοιχείων μαθητών/τριών στο Βιβλίο Μητρώου και Προόδου Τα προσωπικά στοιχεία των μαθητών διορθώνονται στο Βιβλίο Μητρώου και Προόδου σύμφωνα με τη με αρ. πρωτ. Φ.6/277/56425/Γ1/17-5-2011 εγκύκλιο του ΥΠAIΘΑ.
Πρωτόκολλο Διαχείρισης Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού (Ε.ΒΙ.Ε.)
Το σχολείο μας υιοθετεί συγκεκριμένη πολιτική πρόληψης και διαχείρισης της Ε.ΒΙ.Ε., η οποία εφαρμόζεται από όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των διαστάσεων και παραμέτρων της σχολικής λειτουργίας. Η πολιτική αυτή προσδοκούμε να οδηγεί όχι μόνο στην αντιμετώπιση του προβλήματος, αλλά και στην πολύπλευρη βελτίωση της σχολικής ζωής και της αποστολής του σχολείου .
ΒΗΜΑ 1: ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ Ε.ΒΙ.Ε.
Σκοπός: Να αξιολογηθεί το επίπεδο σοβαρότητας του αναφερόμενου περιστατικού και του πιθανού ιστορικού. H ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών/τριών που εμπλέκονται σε περιστατικά Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού (Ε.ΒΙ.Ε.) θα γίνεται σε ξεχωριστές συναντήσεις, ανά οικογένεια
Η επικοινωνία με τους γονείς/κηδεμόνες οργανώνεται από τον/τη Διευθυντή/ντρια και τον/την εκπαιδευτικό που έχουν οριστεί αποδέκτες- υπεύθυνοι αποδοχής αναφορών σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Πρώτιστο μέλημα της ομάδας διαχείρισης του κάθε περιστατικού είναι η ασφάλεια του/της μαθητή/τριας που φέρεται να υπέστη Ε.ΒΙ.Ε. Επιβάλλεται όπως οι διαδικασίες να ακολουθούνται με προσοχή, ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω στοχοποίηση του/της εν λόγω μαθητή/τριας. Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις που η αναφορά αφορά κακοποίηση από ενήλικα, το σχολείο ακολουθεί τη διαδικασία όπως προβλέπεται από τον Νόμο 3500/2006 – ΦΕΚ 232/Α’/24.10.20062
- Α.1 Συνάντηση/ενημέρωση με τους γονείς /κηδεμόνες που προέβησαν στην αναφορά περιστατικού Ε.ΒΙ.Ε
- Α.2 Συνάντηση με τον/την μαθητή/τρια που φέρεται να υπέστη Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό
- Β.1 Συνάντηση με τον/την μαθητή/τρια που άσκησε Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό
- Β.2 Συνάντηση με τους γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας που άσκησε Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό
- Γ.1 Συνάντηση με τους ενισχυτές ή/και τους βοηθούς/συνεργούς εκείνων που άσκησαν Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό
- Γ.2 Συνάντηση με τους γονείς/κηδεμόνες του ενισχυτή ή/και του βοηθού/συνεργού εκείνων που άσκησαν Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό
ΒΗΜΑ 2: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ
Σκοπός: Συνεκτιμώντας τις πληροφορίες που έχουν συλλεχθεί, o Διευθυντής του σχολείου και ο αρμόδιος εκπαιδευτικός αποφασίζουν από κοινού την ενδεδειγμένη διαχείριση του περιστατικού, ανάλογα με το επίπεδο σοβαρότητάς του. Καλό είναι να λαμβάνεται υπόψη η συχνότητα και η/οι μορφή/μορφές της Ε.ΒΙ.Ε. σε σχέση με τις συνέπειες που έχει στον/τη μαθητή/τρια.
- Ήπιο: i) υποβιβαστικά ή κοροϊδευτικά σχόλια, σαρκασμός, ειρωνεία ii) περιστασιακός κοινωνικός αποκλεισμός (π.χ. από παιχνίδια, ομάδες, προσκλήσεις σε πάρτι), που δεν έχουν συμβεί ποτέ ή σπάνια στο παρελθόν και είναι πολύ απίθανο να επαναληφθούν.
- Μέτριο: i) απειλές για τη σωματική ακεραιότητα, ii) σωματική βία: σπρωξιές, κλωτσιές, δαγκωνιές, γροθιές, χαστούκια, τράβηγμα μαλλιών, τσιμπιές, κ.λπ., iii) λεκτική βία: βρισιές, κοροϊδευτικά σχόλια ή παρωνύμια (παρατσούκλια),iv) έκφραση απειλών με σκοπό την ταπείνωση και τον εξευτελισμό χωρίς σεξουαλικά υπονοούμενα, v) διασπορά φημών, vi) συκοφαντικά τοιχογραφήματα (graffiti), vii) κλοπή προσωπικών αντικειμένων αξίας (π.χ. κινητό τηλέφωνο, μπουφάν, παπούτσια),
- Σοβαρό: i) ρατσιστικά σχόλια, συστηματικά και/ή με πιο έντονο χαρακτήρα, ii) συστηματικές απειλές κατά της σωματικής ακεραιότητας, iii) συστηματική σεξουαλική παρενόχληση, iv) έστω και άπαξ (τουλάχιστον) πρόκληση σοβαρής σωματικής βλάβης (ανεξάρτητα από το εάν χρήζει ιατρικής φροντίδας), v) σεξουαλική βία, vi) ομαδική βία, vii) διαδικτυακή Ε.ΒΙ.Ε.: απειλές κατά της ζωής, μη συναινετική προβολή προσωπικών στιγμών (π.χ. άσεμνων φωτογραφιών), συστηματική παρακολούθηση (cyberstalking), υποκλοπή λογαριασμού για οικονομική εξαπάτηση, παρέμβαση στον προσωπικό λογαριασμό κοινωνικής δικτύωσης, απόπειρες αποπλάνησης τύπου sexting ή grooming, προτροπή για αυτοκτονία
ΒΗΜΑ 3: ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ
Η διμελής ομάδα των υπεύθυνων αποδεκτών αναφορών της σχολικής μονάδας αναλαμβάνει τη διαχείριση του κάθε περιστατικού, σε συνεργασία με τον/την υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό του τμήματος. Ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού, ζητείται και η συνδρομή του/της σχολικού ψυχολόγου ή/και κοινωνικού λειτουργού. Σε περίπτωση Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού σε βάρος μαθητή/τριας με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στη διαχείριση του περιστατικού συμμετέχουν και οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης της σχολικής μονάδας. Επισημαίνεται ότι η Τετραμελής Ομάδα Δράσης της αρμόδιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης παρακολουθεί, επιβλέπει και συνεπικουρεί τη σχολική μονάδα στον χειρισμό των περιστατικών, ιδιαίτερα εκείνων που έχουν αντίκτυπο στη σχολική και στην κοινωνική ζωή. Επιλαμβάνεται, επισταμένως και συστηματικά, αν παρατηρείται καθυστέρηση στον χειρισμό και την αντιμετώπιση σοβαρών περιστατικών Ε.ΒΙ.Ε. ή σημειώνεται αδυναμία επίλυσης του περιστατικού, επί του οποίου υπεβλήθη η αναφορά.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ
- Παιδαγωγική συνεδρίαση για την ενημέρωση και τη διαχείριση του περιστατικού.
- Παρέμβαση σε ατομικό επίπεδο ανάλογα με τον/την εμπλεκόμενο/η μαθητή/τρια και τις ανάγκες του/της (π.χ. ενδυνάμωση του/της μαθητή/τριας, καλλιέργεια ενσυναίσθησης και εμπλουτισμός της οπτικής του άλλου, ενσυνειδητότητα κ.ά.).
- Συνεργασία με τους γονείς των εμπλεκόμενων μαθητών/τριών.
- Παρέμβαση σε επίπεδο τάξης
4.1 Ρητή δέσμευση στην τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του σχολείου.
4.2 Δράσεις και προγράμματα ευαισθητοποίησης σε θέματα Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού.
4.3 Ευαισθητοποίηση σε θέματα επίλυσης συγκρούσεων, ασκήσεων ενσυνειδητότητας κ.ά. 5. Παρέμβαση σε επίπεδο σχολείου.
5.1 Αυστηρή τήρηση της εφημερίας από τους/τις εκπαιδευτικούς (που να καλύπτει όλους τους χώρους του σχολείου – προαύλιο, τουαλέτες, διαδρόμους, αίθουσες).
5.2 Υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής ψυχικής υγείας.
- Συνεργασία με το αρμόδιο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.
- Συνεργασία με Ε.Δ.Υ. – παραπομπή στον/τη σχολικό ψυχολόγο ή/και κοινωνικό λειτουργό στην περίπτωση που ο/η μαθητής/τρια παρουσιάζει σωματικά συμπτώματα ή/και αλλαγές στη διάθεση και στη συμπεριφορά του/της.
- Συνάντηση/επικοινωνία με τους γονείς για λήψη βοήθειας από υπηρεσία ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων (στην περίπτωση που ο/η σχολικός ψυχολόγος ή κοινωνικός λειτουργός κρίνει ότι χρειάζεται εξειδικευμένη υποστήριξη).
Κυλικείο
Το κυλικείο του σχολείου λειτουργεί καθημερινά και κλείνει πριν τη λήξη των μαθημάτων στις 13:15.
Επίλογος
Οι παραπάνω κανόνες έχουν στόχο την εξασφάλιση ενός λειτουργικού και ασφαλούς περιβάλλοντος. Παρακαλούμε όλους σας να μη φέρνετε σε δύσκολη θέση τους εκπαιδευτικούς και τη διεύθυνση, απαιτώντας εξαίρεση στους κανόνες και τα όρια, γιατί μόνο έτσι βοηθάμε στην καλύτερη οργάνωση της κοινότητάς μας, μέλη της οποίας είναι τα παιδιά σας. Ευελπιστούμε στην κατανόηση και τη συνεργασία σας για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
Η Διεύθυνση και ο Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου είναι πρόθυμοι να συνεργαστούν μαζί σας για την επίλυση οποιουδήποτε προβλήματος.
Το τηλέφωνο του σχολείου (26820 22705) είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων
Η Διευθύντρια του Σχολείου
ΓΙΔΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ
Πρέβεζα, 14 Σεπτεμβρίου 2024